Youtube är överlägset världens mest använda portal för kortare videoklipp. Visserligen finns en hel del långfilmer upplagda på webbplatsen men då kvalitén på dessa blir relativt dålig är det inte för att se på långfilm som de flesta besöker Youtube. Det som är betydligt vanligare är korta klipp som visar allt från privata korta filmklipp till reklam och musik. Många gånger laddas det upp kortare bitar av Tv-program så som enstaka framträdanden från Idol eller Melodifestivalen. Det är även vanligt med instruktionsfilmer som företag lägger ut för att göra det enkelt för privatpersoner att hitta lösningar på olika problem på de produkter de säljer.
Generellt handlar det alltså om filmer på några minuter. Men genom att göra spellistor finns även möjligheten att visa ett flertal filmer på rad vilket i sig exempelvis kan var en långfilm uppdelad på sekvenser av 10 minuter.
Många företag väljer även att skapa egna Youtubekanaler som det är möjligt att följa. På så vis får man information löpande om uppdateringar, nya instruktionsfilmer eller reklamfilmer från företaget. Med andra ord har även Youtube blivit en väg att synas för företag. Detta visade sig inte minst när Zlatan var med och skapade en reklamfilm till Volvo. En film som snabbt lades ut på nätet och som fick enormt många views. Efter 15 månader hade filmen över 5,5 miljoner views.