Esport

shutterstock_182859260

Esport är ett samningsnamn för tävlingar som utförs på antingen datorer eller spelkonsoler. I dessa tävlingar är det spel som deltagarna utmanar varandra i, antingen över internet, via ett LAN, det vill säga ett lokalt nätverk, eller med två eller fler spelare som använder samma spelkonsol.

Begreppet esport kommer ursprungligen från Korea där det uppstod i samband med populariteten av spelet Starcraft och de tävlingar som anordnades för det under 1990-talet. Idag har de dedikerade TV-kanaler som bara sänder Starcraft-matcher 24 timmar om dygnet.

Rötterna till esport kan spåras till de tidiga skedena av datorspel. Redan när arkadmaskiner först började dyka upp på marknaden anordnades lagtävlingar med priser för detta. Nintendo var också tidigt ute med vad de kallade för världsmästerskap, men detta skedde bara två gånger, först 1990 och sedan 1994.

Prissummorna har stigit enormt bara de senaste åren. I år vann de som tog hem världsmästerskapet i Dota 2 över 6,5 miljoner dollar, lagen består visserligen av fem spelare, men det är enorma summor i vilket fall som helst.

Sverige har länge varit känd som ett land som tidigt börjar använda sig av ny teknologi, och det verkar inkludera spel. Redan tidigt i esportens historia har det funnits svenska lag inom esport, och här som i stora delar av resten av världen har detta övergått från att vara en subkultur till en betydligt mer accepterad from av tävling.

Förra året blev det dessutom officiellt i USA att esportsspelare får samma status som professionella atleter när det kommer till visum för att få komma in i landet och delta i esportstävlingar och event.

Tittarantalet har också växt lavinartat, i världsmästerskapet i League of Legends förra året var det som mest 11,2 miljoner tittare på en och samma gång och sammanlagt 288 miljoner unika besökare under alla dagar med tävlingar. Det förväntas även att fortsätta öka under de kommande åren.